Den Bosch Nieuws

Social helpt mee met opsporing: Gedeeld in …

“Vermist, 26 jaar, voor het laatst gezien op 2 januari op de Dorpstraat in Veghel met een bruine Fiets. Stefan, kom alsjeblieft thuis.” Deze fictieve tekst zou vroeger op een flyer aan de boom in de omgeving van de Dorpstraat hebben gehangen, beantwoord met een blik van een voorbijganger. Tegenwoordig luidt het antwoord: ‘Gedeeld in veghel, pls RT’.

Met de komst van social media is het bereik veranderd. Het bereik van de (af)zender, maar vooral ook het bereik en de mogelijkheden voor ontvangers. Zij krijgen meer informatie dan ooit binnen, maar wat het verschil met een aantal jaren geleden maakt, is dat ze kunnen bijdragen. Niet meer enkel via een ingezonden brief om daarmee – een dag later – een mening te geven. Het gaat nu direct in de vorm van een reactie/tweet, aanvullende info of foto. Wat misschien nog de belangrijkste mogelijkheid is, is het kunnen verspreiden van de boodschap via een massamedium. Voorheen gebeurde het op verjaardagen en borrels, nu op de smartphone en tablet.

De betrokkenheid is vooral hoog bij onderwerpen waar emoties of gerechtigheid om de hoek komt kijken. Een dader van een mishandeling vinden, zoals bij de kopschoppers in Eindhoven, een dief die een omaatje beroofd van haar pinpas of de klopjacht op voortvluchtige overvallers . Het publiek wil dat de dader gepakt wordt en wil daar ook wel ‘enige moeite’ voor doen. De moeite is slechts een deelactie op Facebook of retweet op twitter, maar het zorgt voor een groter bereik én de kans dat de dader gepakt wordt. Voor de deler is de beloning een verzadigend gevoel.

Emoties

Zoals gezegd is de betrokkenheid hoog bij zaken waar emoties een rol spelen. Op sociale media staat de retweet en deelknop roodgloeiend op het moment dat een jonger persoon vermist wordt. Iedereen heeft immers wel een bekende in de leeftijdsgroep en wil er niet aan denken dat diegene vermist zou zijn. Het digitale opsporingsbericht delen sust ook het gevoel van machteloosheid.

Bij het delen lijkt een ongeschreven regel te ontstaan: aangeven waar de boodschap gedeeld is. Een vermissing in Helmond zorgt voor een olievlek. Onder het opsporingsbericht verschijnen berichten als ‘gedeeld in den bosch’, gedeeld in helmond , eindhoven etc. Waarom gebeurt dit?

In het geval van de ‘kopschoppers’ werden beelden door justitie verspreid met als doel de identiteit te achterhalen. Op de Facebookpagina van Omroep Brabant werden de beelden duizenden keren gedeeld, wat uiteindelijk tot een klopjacht leidde via social media. Het gevolg daarvan was dat de daders zich meldde. Maar was dit ook gebeurd zonder de deelacties?

Delen:
Deel Social helpt mee met opsporing: Gedeeld in … naar Google+