analytics

Facebook Instant Articles: Analytics

Facebook Instant Articles is bijna een maand uitgerold naar de gebruikers. Mijn feed is up-and-running en de eerste artikelen staan live. Dat levert de  op, en een eerste blik in de analytics.

Hieronder zie je een screenshot van een artikel dat maar een paar keer is aangeklikt. Maar het levert wel inzicht op in de statistieken:

analytics

Wat zien we?

Het aantal views (Views) in een grafiek zoals we die van meerdere analytics-tools kennen. Ook de gespendeerde tijd (Time Spent) is te zien, met een gemiddelde. Tot sloot toont Facebook ook de Scroll Depth. Dit is een belangrijke omdat je aan de hand van dit statistiek banners kan positioneren. Is de scroll depth nooit meer dan 75%, zet dan niet onderaan de banner, maar halverwege.

Google Analytics

Als je vervolgens in Google Analytics kijkt, waarvan ik een teller in de Instant Articles plaats, zie je dat de pageviews terug te zien zijn met de bron Direct en het medium (not set). Helaas is dus niet een bron als Facebook Instant Articles toegevoegd. Hiervoor zal je een aanpassing moeten maken aan de teller-code. Bijvoorbeeld een event: Catagorie is dan Facebook Instant Articles, action is dan pageview en het label de url.

Facebook Instant Articles in Google Analytics

Delen:
Deel Facebook Instant Articles: Analytics naar Google+