Bron: facebook.com

Facebook Instant Articles: verborgen likes, reacties en shares

Facebook Instant Articles biedt gebruikers de mogelijkheid om te reageren op praktisch ieder onderdeel in een Instant Article. Een foto of video, het is te liken, delen of je kan er een reactie op achterlaten. Maar waar blijft die reactie en voor wie is het zichtbaar?

In eerste instant is de handeling niet zichtbaar in het artikel zelf, zoals je ook geen onderschrift ziet. Pas als je op een foto tikt en deze uitvergroot, zijn de likes, reacties of deelacties te zien. Als je vervolgens zelf een reactie plaatst of de foto een like geeft, komt dit niet op jouw tijdlijn te staan. Dit gebeurt pas bij een deelactie.

De interactie is toch niet helemaal verborgen. Vrienden krijgen in hun tijdlijn een melding dat je de reactie/like hebt geplaatst. Zo kan er dus een discussie ontstaan op een foto of video die niet op de pagina van de publisher te vinden is.

Modereren

Voor de publishers van de Instant Articles wordt het er niet makkelijker op. Zij krijgen geen meldingen dat er interactie plaatsvindt op de foto’s en video in Instant Articles. Ook is dit nog niet via de graph insights van Instant Articles uit te lezen.

Waarom is dit dan erg? Op deze manier kan op de pagina van een publisher een negatieve discussie met (doods)bedreigingen ontstaan, waar de publisher geen moderatie op kan toepassen. Reageerders kunnen elkaar bedreigen, waar de publisher op aangesproken kan worden. Ook kan het imago van een publisher eronder lijden. De discussie vind immers plaats op de pagina.

Inkomsten

De foto is een losstaand object, maar níét te vinden in de sectie Photos van de publisher. Voor degene die de reactie/like/share plaatst is de foto wel terug te vinden via het activiteiten logboek (link).

Dus iedereen kan de interactie zien, behalve de publisher. Dit is een gemiste kans, omdat de getallen rondom interactie belangrijk zijn voor eventuele (advertentie)inkomsten én inzicht in het consumeergedrag. De interactie kan namelijk vele malen hoger liggen dan een publisher rapporteert naar adverteerders of stakeholders binnen het bedrijf.

Voorbeeld

Hieronder zie je een Instant Article. Op de foto is gereageerd, de foto zelf is geliked en de foto is gedeeld. Maar dit is niet te zien:
Instant article foto

Pas na uitvergroting is de interactie te zien:
Instant article foto met interactie

‘Vrienden van’ krijgen wél een melding:
Instant article reactie in tijdlijn

 

Delen:
Deel Facebook Instant Articles: verborgen likes, reacties en shares naar Google+