Instagram Analytics weten? Gebruik de Instagram Graph API

Instagram is naast Facebook een van de grotere platformen waar je als merk met je publiek aan de slag kan. Met name de engagement (comments, shares, likes, saves) maakt het interessant. Maar om een strategie aan te kunnen passen, zul je moeten weten wat je moet doen. Hiervoor is kennis nodig over hoe jouw doelgroep met de ontvangen boodschap omgaat. Om deze informatie te krijgen, kun je gebruik maken van Instagram Analytics, sinds dit jaar beschikbaar voor alle Instagram Business Accounts.

Natuurlijk kun je genoegen nemen met de openbare informatie zoals het aantal favorites en reacties (comments). Maar als er meer data is om beslissingen te kunnen nemen, waarom zou je die niet gebruiken? Wel met de kanttekening dat je enkel data gebruikt, waarmee je aan de slag kan en je niet data uitleest omdat het kan. Meer data is niet altijd beter.

Van app naar API
Instagram merkte de toenemende vraag en creëerde in de Instagram-app een statistieken-optie. “Opgelost!” hoor ik je denken, maar dat is niet waar. Je wil namelijk structureel statistieken uitlezen, analyseren en delen met anderen. En ervoor zorgen dat iedereen met dezelfde data werkt. Daarvoor heb je een verbinding met Instagram Analytics nodig.

Lees ook: Nog geen Instagram Business-account? Lees hier hoe je jouw pagina koppelt aan Instagram.

Instagram Analytics verbinding opzetten.
Om statistieken uit te lezen heb je een Instagram Business-account nodig die je koppelt aan een Facebook-pagina. Ook heb je een Facebook-app nodig, te maken via developers.facebook.com. Tot slot roep je via de Facebook Graph de data op.

Voorbereiding
1) Maak eerst een nieuwe app via Facebook Developers. Doe dit met een gebruikersaccount, die een rol heeft binnen de Facebook-pagina die gekoppeld is aan het Instagram Business-account. In mijn voorbeeld gaat het om de Facebook-pagina Facebook.com/dailydenbosch, gekoppeld aan http://instagram.com/dailydenbosch.

2) Binnen de zojuist aangemaakte app voeg je via het menu-onderdeel ‘Products’ de onderdelen ‘Facebook login’ en ‘Instagram’ toe. In de instellingen van het onderdeel ‘Instagram’ klik je achter ‘instagram_basic’ en ‘instagram_manage_insights’ op de knop ‘Add to submission’. Vul per onderdeel de informatie in via een klik op ‘Details’.

Verbinding maken
Je hebt nu een app, maar hoe vraag je de statistieken op? Dat gaat via de Facebook Graph, wat niet zo gek is aangezien Instagram van Facebook is. Ga naar de Graph Explorer in de Facebook Developers omgeving.

3) Selecteer bij Application Explorer rechtsboven het invoerveld voor de aangemaakte app. Klik eronder op ‘Get Token’ en selecteer ‘Get User Access Token’. Selecteer de volgende rechten:
– read_insights
– manage_pages,
– pages_show_list,
– instagram_basic,
– instagram_manage_insights

4) Type nu achter ‘GET → /v2.11/’ de volgende tekst: me/accounts en klik rechts op ‘Submit’. Je ziet nu alle pagina’s waar je een rol hebt.

5) Zoek in het resultaat naar de pagina die gekoppeld is aan het Instagram Business-account en klik op het getal achter ‘id’. Dit veld staat onder het veld ‘Name’.

6) Je ziet nu het id waarop je geklikt hebt en de naam van de Facebook-pagina. Maar we willen het ID van het Instagram Business-account. Hiervoor type je links onder ‘Node: xxxx’ de volgende tekst: ‘instagram_business_account’ en klik rechts weer op ‘Submit’.

7) Je bent er bijna. Je ziet nu nog een ‘id’ in beeld, het id van de Instagram-pagina. Klik hierop. Voila je hebt toegang en kunt aan de slag.
Om informatie over het account op te vragen, bijvoorbeeld de volgers plak je een of meerdere (komma gescheiden) termen achter ‘?fields=’:
id
– biography (Biografie van het account)
– followers_count (Aantal volgers)
– follows_count (Aantal accounts dat gevolgd wordt)
– ig_id (Instagram ID)
– media_count (Aantal posts)
– name (Naam van het account, bijvoorbeeld Daily Den Bosch)
– profile_picture_url (URL van de avatar)
– username (Gebruikersnaam, bijvoorbeeld dailydenbosch)
– website (Website, bijvoorbeeld www.dailydenbosch.nl)

Instagram analytics: Foto’s, video’s en albums
Vanaf nu kun je de posts en stories opvragen met bijbehorende statistieken. We nemen eerst de posts door. Dit geldt voor foto’s, video’s en albums.

8) Voor posts type je achter het id de volgende tekst: ‘?fields=media’ en klik op ‘Submit’. Je ziet nu een overzicht met identificatienummers van foto’s, video’s en albums op het Instagram-account. Om meer informatie over de posts te krijgen, vul je het verzoek aan. Vervang de tekst door ?fields=media{caption,media_url,thumbnail_url}. Met dit verzoek krijg je naast het nummer van de post ook de bijbehorende tekst en de url’s van de media. In het geval van een foto of album geeft ‘media-url’ een afbeelding (jpg). In het geval van een video krijg je een mp4-url terug. Daarom heb je in het geval van een video-fragment het veld ‘thumbnail_url’ nodig.

Dit zijn de op te vragen velden:
– Limit (Aantal op te vragen items, te gebruiken als ‘?fields=media.limit(10){…’
– Caption (Tekst bij de post inclusief de hashtags, niet bij CARROUSEL_ALBUM)
– comments (Tekst van alle reacties, niet bij CARROUSEL_ALBUM).
– Comments_count (Aantal comments, niet bij CARROUSEL_ALBUM)
– ig_id (Id binnen Instagram)
– is_comment_enabled (Commentaar enabled of niet, niet bij CARROUSEL_ALBUM)
– like_count (Aantal likes, niet bij CARROUSEL_ALBUM)
– media_type (Type post: IMAGE voor foto, VIDEO voor video, CAROUSEL_ALBUM voor album)
– media_url (Url van de foto of video)
– owner (Het id van de owner)
– permalink (De instagram-url, zoals https://www.instagram.com/p/Bbuda0LhI7b/)
– shortcode (Het deel achter /p/ in de permalink, bijvoorbeeld Bbuda0LhI7b in het voorbeeld hierboven)
– thumbnail_url (Url van de thumbnail van de video’s zoals je deze in overzichten ziet, enkel voor video’s)
– timestamp (Tijdstip van publicatie, in het formaat ‘2017-11-30T19:43:18+0000′)
– children (Dit is enkel van toepassing in het geval van een album. Gebruik je deze in het algemeen, dan krijg je een foutmelding omdat er foto’s en video’s inzitten. Als je Children gebruikt, zijn de overige termen hierop van toepassing zoals ‘thumbnail_url’ etc, behalve ‘insights’.)

Waarschijnlijk heb je al gezien dat de belangrijkste term ontbreekt: ‘insights’. Die term gebruiken we hieronder om statistieken op te halen.

Opvragen statistieken
9) De laatste stap is het opvragen van de statistieken (daarvoor lees je immers dit stuk). Binnen de Facebook-familie is dit bekend als ‘insights’. Om de statistieken op te vragen voeg je de term ‘insights.metric’ toe, gevuld met de statistieken die je wil zien.

Voeg bijvoorbeeld ‘reach’ toe voor het aantal keer dat een post gezien is. De volledige aanvraag is: ‘?fields=media{insights.metric(reach)}’. Als het ID van het Instagram Business-account 1234567890 is, is de complete aanvraag:
GET → /v2.11/ 1234567890?fields=media{insights.metric(reach)}&access_token=USER_ACCESS_TOKEN

Sommige metrics overlappen elkaar, andere metrics zijn specifiek. Denk aan ‘video_views’ die enkel voor video-posts beschikbaar zijn. Dit zijn de mogelijke waardes:

Instagram photo & video metrics:
– engagement (likes, comments, and saves)
– impressions (aantal keer gezien)
– reach (aantal unieke accounts die de posts zagen)
– saved (aantal keer dat de post is opgeslagen)
– video_views (views van videos, enkel bij ‘media_type’ video)

Instagram Carousel album Metrics:
– carousel_album_engagement
– carousel_album_impressions
– carousel_album_reach
– carousel_album_saved
– carousel_album_video_views

Instagram Analytics: Stories
Zoals we posts kunnen ophalen en bekijken, kunnen we dit ook voor Instagram stories. Er zijn wel wat beperkingen. Zo kun je niet de url ophalen, die bij een storie aan te roepen is met een swipe. Wel kun je de volgende eigenschappen van een story opvragen. Likes_count en Comments_count kun je opvragen, maar die staan altijd op 0 en lijken niet van toepassing te zijn op de stories. Maar wat niet is, kan nog komen.

Instagram Story velden:
– comments_count (aantal comments, lijkt altijd op 0 te staan.)
– id (id van de story)
– ig_id (Instagram-id van de story)
– is_comment_enabled (Reacties zijn toegestaan of niet)
– like_count (Aantal likes voor story)
– media_type (Type media in de story)
– media_url (Url van de foto of video)
– owner (Het id van de owner)
– permalink (De instagram-url, zoals https://www.instagram.com/p/Bbuda0LhI7b/)
– shortcode (Het deel achter /p/ in de permalink, bijvoorbeeld Bbuda0LhI7b in het voorbeeld hierboven)
– thumbnail_url (Url van de thumbnail van de video’s zoals je deze in overzichten ziet, enkel voor video’s)
– timestamp (Tijdstip van publicatie, in het formaat ‘2017-11-30T19:43:18+0000’)

Instagram Story metrics:
Onderstaande metrics kunnen opgevraagd worden per story:
– exits (Onderbrekingen van bekijken van de stories, dus voordat de reeks uitgekeken is)
– impressions (aantal keer gezien)
– reach (aantal unieke accounts die de story zagen)
– replies (antwoorden op de story)
– taps_forward (Aantal tikken aan de rechterkant om naar de volgende story te gaan)
– taps_back (Aantal tikken aan de rechterkant om naar de vorige story te gaan)

De aanvraag wordt als volgt geformuleerd:
GET → /v2.11/ 1234567890?fields=stories{insights.metric(reach)}

Lees ook: Facebook Developers – alle metrics met uitleg

Ontbrekende statistieken
Niet alle handelingen in Instagram zijn beschikbaar via de API. Zo kun je bijvoorbeeld nog niet zien hoevaak een video verstuurd is naar een andere Instagram-gebruiker.

Filteren op tijd
Je wilt niet iedere keer posts of stories ophalen van alle tijden, maar bijvoorbeeld van de afgelopen 12 uur. Bereken dan de timestamp van ‘nu’ minus 12 uur. De uitkomst voeg je toe aan het eind van de opdracht met de tekst: &since=TIMESTAMP, waarbij TIMESTAMP voor de tijdcode staat. Of gebruik een periode:
– &period=days_28
– &since=TIMESTAMP
– &until=TIMESTAMP

Bronnen:
Verbinding maken met Instagram Graph API
Instagram Graph API – Nodes
Instagram Graph API – Metrics

| Aangepast: 30 november 2017 - 22:22
Delen:
Deel Instagram Analytics weten? Gebruik de Instagram Graph API naar Google+