InstaDenBosch: Liefde voor #DenBosch, voor en door Bosschenaren

DEN BOSCH – Wil je van Den Bosch genieten? Dan kun je de stad in gaan, of op Instagram de mooiste plekjes ontdekken. In het afgelopen jaar is het aantal Instagram-accounts over Den Bosch toegenomen. Onder deze accounts zoals @instadenbosch, @dailydenbosch, en de @gemeenteshertogenbosch is een trend gaande. Waar ze in het begin vooral eigen foto’splaatste, is het inmiddels ‘gewoon’ om foto’s van anderen uit te lichten. Ik sprak met @Instadenbosch die zelfs een webshop koppelde aan hun account. “Mensen vinden het leuk dat we foto’s van hen delen.”

@instadenbosch is in de zomer van 2016 gestart, maar is inmiddels de 6.000 volgers-grens gepasseerd. De gezichten achter InstaDenBosch zijn de geboren en getogen Bosschenaren Jasper Kievits(@dejasper_likes2travel), Maarten Kievits (@mappingtheglobe) en Olivier Bruininck (@olivier.bruininck).

Liefde voor de stad
Jasper en Maarten zijn neven van elkaar, maar daarnaast ook goede vrienden. Olivier is een oud-collega van Maarten. Behalve dat ze elkaar al langere tijd kenden, delen ze ‘een passie voor Den Bosch en fotografie.’ De liefde voor de stad en het vastleggen daarvan is de reden geweest om het Instagram account @instadenbosch te starten. “Dit is voor ons de manier om te laten zien waarom wij Den Bosch de mooiste stad van Nederland vinden.”

Drie favorieten van de beheerders:

Binnen een half jaar 2.000 volgers
Dat de stad en de beelden van Den Bosch populair zijn, bleek al snel. “Binnen een half jaar zaten we op ongeveer 2.000 volgers. Voor een account dat puur gericht is op een stad, in dit geval Den Bosch, hadden we al snel door dat het de goede kant op ging. Zeker omdat andere accounts die met Den Bosch te maken hadden niet zo groot waren of niet zo snel groeiden als ons account.”

Dagtaak
Een account als InstaDenBosch beheren, vraagt om meer dan enkel een keer foto plaatsen. ”Wij zijn dagelijks een paar uur per dag bezig met ons Instagram-account, maar ook met alle andere dingen die we daarbij doen. Zoals onze website inclusief webshop, de workshops en andere activiteiten die we organiseren. Ook met het beantwoorden van mailtjes, die we dagelijks ontvangen met allerlei vragen, hoort erbij.“ Deze dagtaak gebeurt naast hun fulltime banen. “We doen het met liefde en passie voor de stad, dus maken graag tijd vrij voor alle activiteiten omtrent Instadenbosch.”

Keuze genoeg
Den Bosch is een grote stad, heeft een lange geschiedenis met haar mystieke en vooral fotogenieke plekjes. Zo wordt de Moerputtenbrug met regelmaat op de vierkante plaat vastgelegd. De beheerders proberen toch een balans te houden. “Wij hanteren geen harde selectiecriteria. En foto moet ons aanspreken en met Den Bosch te maken hebben.” Inmiddels zijn er al meer dan 400 foto’s geplaatst, maar toch weet het drietal of ze niet dubbel plaatsen. “Doordat we er zoveel mee bezig zijn weten we wat we al geplaatst hebben.” Ook de actualiteit is een van de aandachtspunten. “We plaatsen geen foto van een besneeuwde markt in de zomer of een boom zonder bladeren in de lente.”

‘Trots op de groei’
Als na zo’n anderhalf jaar de balans opgemaakt wordt, kijkt het drietal trots terug op wat ze bereikt hebben. “Wij zijn trots op de groei die wij met ons Instagram account in relatief korte tijd hebben doorgemaakt. Tevens hebben we in een jaar tijd activiteiten in de stad georganiseerd waar we positieve reacties op krijgen. Denk aan de Instawalk, Instashoots, Urban City Run en fotografie/Instagram workshops. Deze reacties geven ons ook de bevestiging dat mensen het leuk vinden wat we doen en waar we ons voor inzetten.”

Evenementen
InstaDenBosch zet ook acties en evenementen op. Dat is soms even wennen. Niet voor de Insta’s, maar voor organisaties. “Je merkt dat het in het begin eenrichtingsverkeer was en wij organisaties benaderde.” Inmiddels is dit veranderd. Op dit moment wordt InstaDenBosch benaderd door organisaties, maar zijn zij ook constant op zoek naar samenwerkingen die hèn leuk lijken om aan te gaan. “In dat geval benaderen wij een organisatie. We gaan niet met elke organisatie een samenwerking aan. Dit doen we alleen als we denken dat het past binnen InstaDenBosch en een toegevoegde waarde heeft voor onze volgers.”

Webshop
InstaDenBosch heeft naar het account en website ook een webshop. Die is tegelijk met het profiel opgezet. “De aanleiding voor het opzetten van de webshop was het eigen carnavalsembleem dat we hebben ontworpen en hebben verkocht via de webshop. De webshop zijn we later gaan uitbreiden. Hierin verkopen wij zowel eigen ontworpen drukwerk, maar ook die van anderen.”

“Meer binding met volgers”
In het begin plaatste InstaDenBosch vooral eigen foto’s, maar de afgelopen tijd bestaat het merendeel uit foto’s van andere Den Bosch-liefhebbers. “Onze focus is niet per se verschoven, maar we merken dat mensen het leuk vinden dat we foto’s van hen delen.” Door het opnemen van de foto’s in hun galerij ‘creëren we ook meer binding met onze volgers’.

Doel voor 2018
Het jaar is net een maand onderweg, toch wordt er nagedacht over wat het moet gaan brengen. “Het doel voor 2018? De lijn van 2017 doorzetten door middel van het organiseren van evenementen en leuke acties voor onze volgers. Daarnaast gaan we het aanbod van onze webshop uitbreiden met nieuwe producten.”

3 Tips voor beginnende Instagram’ers
Tot slot hebben de Insta’s achter InstaDenBosch nog wel tips voor beginnende Instagram’ers. “Zorg voor een herkenbare uitstraling, zoals een bepaald thema zoals in ons geval Den Bosch, een bepaald soort foto’s en herkenbare stijl. Post met regelmaat foto’s en zoek de interactie op met je volgers en vergelijkbare accounts.”

Wil je InstaDenBosch volgen? Check ze op Instagram.com/InstaDenBosch of kijk op www.instadenbosch.com.

Foto’s: Instagram / InstaDenBosch

| Aangepast: 9 februari 2018 - 16:52
Delen:
Deel InstaDenBosch: Liefde voor #DenBosch, voor en door Bosschenaren naar Google+